top of page

עתירה לבג"צ להבאת שארית זרע ישראל מאתיופיה

עודכן: 1 במרץ 2020


המרכז לקידום ההגינות בישראל(מיק"ה): אי קיום הבטחות והחלטות תוך התעלמות מסבל אנושי ומשפחתי מהווה חוסר הגינות מובהק וחוסר אנושיות

מאזני צדק ופטיש של שופט בבית משפט

המרכז לקידום ההגינות בישראל (מיק"ה) הגיש היום ביחד עם 12 בני העדה האתיופית בישראל עתירה לבג"צ נגד ממשלת ישראל בדרישה להפסיק את גרירת הרגליים הנמשכת זה שנים ולהעלות מיידית את שארית זרע ישראל הממתינים שנים במחנות המעבר באתיופיה.

במחנות המעבר בגונדר ובאדיס אבבה מתרכזים כ-8000 בני העדה, קרובי משפחותיהם מדרגה ראשונה של עולים מאתיופיה הנמצאים בישראל. למרות הבטחות והכרזות של ראשי מדינה ושרים ובניגוד להחלטת ממשלה משנת 2015, הממשלה לא פועלת להבאתם לארץ כדי להתאחד עם משפחותיהם. ההמתנה של בני העדה נמשכת שנים בתנאים קשים, וכ-3000 מהם כבר הלכו לעולמם במהלך המתנה זו, מבלי שזכו לפגוש את קרובי משפחתם, הורים, ילדים או אחים.

העתירה, שהוגשה על ידי עו"ד יהודה רסלר, מתבססת על החלטת הממשלה 716 משנת 2015 שקבעה במפורש כי המדינה תעלה לארץ את "יתרת יוצאי זרע ישראל" בתוך חמש שנים. העתירה מציינת כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שכיהן גם אז בתפקידו, אף התבטא לאחר ההחלטה כי "קיבלנו היום החלטה חשובה, להביא את אחרוני בני קהילות עם זיקה לישראל הממתינים באדיס אבבה ובגונדר תוך חמש שנים".

העתירה מדגישה את התנאים הקשים שבהם חיים בני העדה במחנות באתיופיה, בנוסף לסבל הנפשי הרב שנגרם להם כתוצאה מן הניתוק הארוך מבני משפחותיהם בישראל. העותרים מאשימים את הממשלה בהוספה לסבל המשפחות על ידי ההבטחות וההחלטות שניתנו כבר כמה פעמים ואינן מקוימות גם בחלוף זמן רב, ומזכירים: "החלטות צריך לקיים!". הם קובלים נגד חוסר ההגינות המתעצם ככל שהזמן מתארך, גם לאור העובדה כי כ-3000 מבני העדה מתו במהלך המתנה זו מבלי שזכו לראות את בני משפחותיהם.

המרכז לקידום ההגינות בישראל (מיק"ה) שם לו למטרה להטמיע את ערכי ההגינות – כבוד, יושר והתחשבות – כערכים מנחים בהתנהלות הבין-אישית והציבורית בישראל. המרכז הוקם בעזרת מומחים מובילים מתחומי ההתנהגות האנושית ובראשם פרופ דן אריאלי, מומחה עולמי בתהליכי קבלת החלטות.

במקום "מבצע שלמה" מקבלים הורי הקהילה האתיופית מעין "משפט שלמה"

מייסד מיק"ה, עו"ד אהוד פלג, אומר כי ממשלה המבקשת את אמון הציבור, חייבת לנהוג כלפיו בהגינות ולקיים את הבטחותיה והחלטותיה. הוא מוסיף כי נורמות שמקרינה הממשלה מחלחלות לציבור ומשפיעות על האופן שבו הוא מתנהג במרחב הציבורי. אי קיום הבטחות הממשלה לבני העדה האתיופית תוך התעלמות מסבל המשפחות, מהווה לא רק חוסר הגינות מובהק אלא גם חוסר אנושיות. מדינת ישראל, שרשמה ב"מבצע שלמה" את אחד הפרקים המפוארים בתולדותיה כמדינה יהודית המקבצת גלויותיה, מציבה עכשיו את הורי הקהילה האתיופית בפני ברירה אכזרית, הדורשת מהם לוותר על אחד או יותר מילדיהם במעין "משפט שלמה".

הרב יואל בן נון, מן הוועד להעלאת שארית יהודי אתיופיה, אומר כי ממשלות ישראל כבר הכירו במוצאם של שארית יהודי אתיופיה, ורובם המכריע כבר עלו לישראל, ונקלטו כראוי. על אף החלטה מפורשת (716) של ממשלת ישראל להעלות את כולם, נותרו מאחור כ-8000 נפש, שבכל פעם מביאים מתוכם מעטים. הם השאירו את עברם מאחוריהם, וחיים במצוקה גדולה ובתקווה גדולה עוד יותר, להתאחד עם אחיהם בארץ. חובתנו היהודית, הציונית והמוסרית, להעלות את כולם, ומהר.

מאמר בנושא מאת עו"ד אהוד פלג התפרסם גם באתר Ynet במדור "קריאה לסדר".

36 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page