top of page

סקר מיק"ה: הציבור יבחר רק בראש עיר הוגן!

עודכן: 2 בפבר׳ 2020


הגינותם של מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות חשובה לציבור

יותר מכל תכונה או גורם אחר.

מיק"ה: מהפיכת ההגינות בישראל יכולה להתחיל בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות

בתמונה: פתקים לשימוש בבחירות לרשויות מקומיות בישראל.

המרכז לקידום ההגינות בישראל (מיק"ה) ומכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בניהולם של פרופ' אבי דגני ושל ד"ר רינה דגני, יזמו לאחרונה סקר מקיף שנועד לבחון איזה משקל נותן ציבור המצביעים להגינותו של מועמד לראשות העיר או המועצה המקומית.

הסקר נערך בקרב 600 נשאלים שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. מימצאי הסקר נותחו על ידי מומחי "גיאוקרטוגרפיה" ומומחי המרכז להגינות בראשותו של פרופ' דן אריאלי. מן הסקר עולה כי:

88% אמרו כי הם מעדיפים ראש עיר הוגן על פני ראש עיר עם כישורי ניהול גבוהים.

87% ציינו כי ידיעתם או תחושתם לגבי הגינותו של מועמד תשפיע יותר מכל על הצבעה לראשות העיר.

57% אמרו כי למועמד אסור לתקוף את יריביו במערכת הבחירות ועליו להתמקד בהבלטת כישוריו והתאמתו.

48% ציינו את עברו הנקי וההוגן של מועמד כסימן החשוב ביותר למידת הגינותו לכשייבחר.

מ"גיאוקרטוגרפיה" נמסר כי הסקר מראה עוד שהציבור שיצביע ב-30 באוקטובר בבחירות לראשי ערים או מועצות, מעדיף ראש עיר הוגן, משתף, בעל "עבר ביצועי" נקי , שכמועמד פרש בפני הציבור צעדים מעשיים ומוחשיים ולא תקף מועמדים אחרים.

מה אומרים במרכז לקידום ההגינות על מימצאי הסקר?

פרופ' דן אריאלי אומר בעקבות מימצאי הסקר כי הוא שמח לראות את הכרת הציבור בחשיבותה של הגינות באופן פעולתם והתנהגותם של ראשי ערים. יש הרבה תכונות וכישורים שחשוב שיהיו לראש עיר, אבל הגינות היא אחד החשובים שבהם. הגינות שומרת על התיאום בין האינטרסים של ראש העיר לדרך הפעולה שלו, ומעודד מאד לראות שרוב הציבור מבין זאת ומצפה לזאת אצל נבחריו.

עו"ד אהוד פלג, מייסד מיק"ה, אומר כי מהפיכת ההגינות בישראל יכולה להתחיל בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות. הסקר מוכיח בעליל כי הגינות הינה מרכיב מכריע בהצבעת הציבור, וכי מועמד לראשות עיר או מועצה הרוצה להיבחר, חייב לעמוד בתנאי הזה , שהציבור אינו מתפשר לגביו. עו"ד פלג קורא לציבור לממש את זכות ההצבעה ואומר: אם ציבור רחב אכן יצביע על פי שיקול ההגינות, ניתן לחולל שינוי שיטמיע את נורמת ההגינות בתרבות הפוליטית בשלטון המקומי.

ומה אומרים ראשי ערים לשעבר על המימצאים?

האלוף (במיל.) עמרם מיצנע, לשעבר ראש עירית חיפה וראש עירית ירוחם וכיום חבר המועצה הציבורית של מיק"ה, אומר כי האמון בין הנבחר לבוחריו נבנה בעמל רב וחשיבותו עצומה. באין אמון נוצרות אדישות, ציניות וניכור. הגינות היא עוגן חשוב בתהליך בניית האמון. הגינות מושגת על ידי תחושה שיש עם מי לדבר, שיש הקשבה אמיתית לאזרח מהשורה וקיימת נכונות לבחון דברים מחדש.

ראש השב"כ לשעבר , כרמי גילון, לשעבר ראש מועצת מבשרת ציון וכיום חבר המועצה הציבורית של מיק"ה , אומר כי להבדיל מממשלה הנמצאת אי שם למעלה, ראש עיר נוגע באופן אישי בחיי האזרח כפרט. כרמי גילון מוסיף :"מנסיוני, האזרח רוצה להיות מטופל בראש ובראשונה על ידי אדם הגון הנוהג בהגינות וביושר בכל אזרחי עירו ללא משוא פנים״.

32 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page