top of page

הכל מתחיל מהגינות

עודכן: 3 באוג׳ 2023

מאמר מאת עו"ד אהוד פלג, פורסם במקור באתר מעריב.

מוקדש לפרופ' גד ברזילי ז"ל.


בחודשים האחרונים סיפרו לנו מובילי הרפורמה המשפטית ש"מרבית העם בעד הרפורמה" וכי המתנגדים לה הם רק "מיעוט שמאלני פריבילגי" שלא מקבל את ההכרעה הדמוקרטית בבחירות. למיטב זכרוני הרפורמה המשפטית לא הוצגה כלל להכרעה בפני הציבור במערכת הבחירות האחרונה, וממילא הציבור לא יכול היה להצביע בעדה או נגדה. אבל האמת היא כנראה פרט קטן ושולי בנוף ההתנהלות הציבורית ובוודאי הפוליטית בישראל. המרכז לקידום ההגינות בישראל, הפועל להטמיע בחברה הישראלית את ערכי ההגינות - התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות ומצוקות - החליט לרדת לשורש העניין ולחשוף את עמדתו האמיתית של הציבור.


אופן הבדיקה היה תהליך המדמה משאל-עם. על פי חוק יסוד: משאל-עם, קיים רק נושא אחד שבו ניתן, ואף ישנה חובה, לבצע משאל-עם בישראל, וזהו ויתור על שטחים הנמצאים בריבונות המדינה. לפיכך הוחלט לבצע מהלך שידמה משאל-עם ברמת דיוק מאוד גבוהה.


בשלב הראשון, מומחה ידוע למשפט וחברה, פרופ' גד ברזילי, שהיה דיקאן הפקולטה למשפטים והמשנה לרקטור באוניברסיטת חיפה, פרט את הרפורמה המשפטית לשורה של סוגיות שבהן הוא ניסח עשר שאלות בשפה בהירה ומובנת גם לאזרחים מן השורה, ובכל שאלה העמיד מספר אפשרויות תשובה מגוונות, לרבות האפשרות שמבקשת לקדם הרפורמה המשפטית. בשלב השני בנה מכון גיאוקרטוגרפיה, מכון מחקר מוביל למחקרי שוק, מדגם ארצי מייצג ענק ומדויק של הציבור בישראל, באופן המבטיח דיוק מירבי של עד אחוז וחצי טעות דגימה. המדגם יוצא הדופן הקיף 3000 נשאלים באינטרנט ועוד שלוש קבוצות של 300 נשאלים טלפוניים כל אחת, שיועדו למגזר החרדי, למגזר הערבי (תוך תרגום לערבית) ולאוכלוסיית הקשישים - שלושה מגזרים בהם האינטרנט אינו רווח במידה מספקת.


למדגם העצום הזה הוצגו השאלות שנוסחו על ידי המומחה והתשובות שהתקבלו נותחו על ידי מכון המחקר. הממצאים היו חד-משמעיים: מרבית הציבור מתנגד למרבית סעיפי הרפורמה, לתשומת ליבכם השר לוין וח"כ רוטמן. זאת ועוד; בחמישה מתוך שמונה סעיפי הרפורמה, למעלה מ 51% מהמשיבים שהעידו כי הצביעו לליכוד בבחירות האחרונות, מתנגדים אף הם לרפורמה! במילים אחרות, אין תמיכה לרפורמה גם בביתו הפוליטי של השר לוין. לפי סקרי המנדטים האחרונים שפורסמו והמצביעים על ירידה ניכרת בכוחו של הליכוד, ספק רב גם אם חלק ממשיבים אלה יצביעו ליכוד בבחירות הבאות. הממצאים המלאים כאן). המהלך של המרכז לקידום ההגינות, שנקרא "משאלת-העם", הפריך כליל את הטיעון של מובילי הרפורמה ואת אחיזת עיניים שנוצרהלפיהם כביכול הציבור תומך בה.


התנהלות ציבורית ראויה, ובוודאי דיון בסוגיה השנויה במחלוקת לאומית, יש לקיים בהגינות - בכבוד ביושר ובהתחשבות - והאמת צריכה להיות נר לרגליהם של מנהלי הדיון. דומה שבדיונים על הרפורמה המשפטית, נפל פגם שהוא לא רק משפטי, ולא רק פרוצדורלי, אלא גם פגם ערכי. על כך העידו גם הנשאלים במיזם "משאלת-העם", שהתבקשו לענות גם על שאלה המתייחסת לתהליך שבו התנהלו הדיונים בכנסת לקידום הרפורמה: 61% מהם קבעו שהדיונים נוהלו בחוסר הגינות מצד מובילי הרפורמה. האמת היא לרוב הקורבן הראשון בגישה כוחנית ובלתי הוגנת, וייתכן שכך קרה גם הפעם. כשהאמת יוצאת לאור והניסיונות לעוות אותה או להסתירה נחשפים, מוביל הדבר לרוב גם לכישלונו של המהלך שניסה לבנות את עצמו על אותה אחיזת העיניים, באופן ששכרו יוצא בהפסדו. הוא שנאמר כבר: הגינות אינה רק ערך; היא גם האינטרס שלנו. מהלך שניסו להוביל בחוסר הגינות לא יצלח ולא יביא את התועלת המקווה ליוזמיו. רפורמה משפטית, באותם הסעיפים בהם היא נדרשת ובשינויים המידתיים השומרים על משטר של שלוש רשויות עצמאיות המקיימות ביניהן בלמים ואיזונים, יכולה להתבצע רק בתהליך הידברות הוגן, מאפשר, מכבד ומתחשב, תוך הגעה להסכמות.


במדינה שבה הציבור לא נותן אמון בפוליטיקאים - 27% בלבד בכנסת ו- 29% בלבד בממשלה לפי מדגם "משאלת-העם" (ובאופן התנהגותם דומה שהם גם לא ראויים לו), המשטר הדמוקרטי המאוזן הוא חומת ההגנה האמיתית של חירותנו.


השלכות מיזם "משאלת-העם" אינן מצטמצמות רק לעניין הרפורמה המשפטית; ההגינות צריכה להיות מצפן ההתנהגות שלנו בכל התנהלותנו במרחב הציבורי, מן היחסים בין הנהגים בכבישים, דרך יחסי עסקים וצרכנים ועד ליחסי ממסד-אזרח ולפוליטיקה, לא רק כי כך ראוי אלא כי זה גם האינטרס שלנו. "לשקר אין רגליים" כמאמר הפתגם, וסופו להתגלות ולקום על יוצרו. האמת לעומתו מאפשרת לעמוד על המצב לאשורו ולהתמודד עם הבעיות תוך ניתוח נכון והגעה לפתרונות המתאימים וברי-הקיימא. האדם ההוגן זוכה למוניטין טוב ואמין כמי שניתן לסמוך עליו (וגם להצביע עבורו).


לקראת יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל יהיה טוב אם נזכור זאת, וחשוב מכך אם נתחיל ליישם זאת:הכל מתחיל מהגינות.


והערה עצובה לפני סיום: פרופ' גד ברזילי הלך השבוע לעולמו לצערנו, ומיזם "משאלת-העם" הוא המתנה שהותיר אחריו למדינת-ישראל, בתקווה שתסייע לה להיחלץ מן המשבר החוקתי שנקלעה אליו ולמנוע מלחמת-אחים.

17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page