top of page

חשיפה: "הרוצח השקט" של החברה הישראלית

עודכן: 13 בפבר׳ 2022

פורסם גם באתר מעריב.


המרכז לקידום ההגינות בישראל הזמין לאחרונה סקר במטרה לבחון באיזו מידה באים לידי ביטוי ערכים כגון כבוד, יושר והתחשבות בהתייחסות לזולת ואי-ניצול חולשות או מצוקות, בהתנהלות של אזרחים וגופים במרחב הציבורי בישראל. הסקר האינטרנטי בוצע על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בראשותם של פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני על מדגם ארצי מייצג של הציבור בישראל.


הממצאים העיקריים:


- 63% קובעים כי אין כבוד בהתייחסות בין אדם לחברו

- 77% אומרים כי אין כבוד ביחס רשויות השלטון לאזרחים

ו-80% אומרים כי אין התחשבות של הממסד באזרח

- 81% לא רואים התחשבות בין הנהגים בכביש

- כ- 70% לא רואים יושר והתחשבות בהתייחסותם של נותני שירותים ועסקים אל הצרכנים

- 55% נותנים ציון נכשל (בין 1 ל-5 מתוך 10 ) לרמת ההגינות הכוללת של החברה הישראלית


עו"ד אהוד פלג מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראלאומר כי בניגוד למחלת הקורונה המקבלת שמות מדויקים על פי הווריאנט, הציבור בישראל סובל ממחלה חמורה אף יותר שלא תמיד הוא יודע לקרוא בשמה. על פי הסקר, הציבור ידע לאבחן כי הערכים כבוד, יושר והתחשבות בהתייחסות לזולת ואי ניצול חולשות או מצוקות, בולטים מאוד בחסרונם בתחומי החיים השונים במרחב הציבורי. הוא רק לא ידע כי ערכים אלה הם מרכיבי הגדרת ההגינות המתבססת על אמרתו של הלל הזקן "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". חוסר הגינות, המתבטא בין היתר בתופעות כמו עוקץ קשישים, הונאת צרכנים, אטימות פקידי ממסד, אפליית שירותי בריאות בפריפריה הידחפות בתור ובפקקים ושחיתות שלטונית, גורם לרבים לחץ דם גבוה ("מביא לי את הסעיף") וממש כמו לחץ דם גבוה המחיש מחלות לב וטרשת עורקים, ממצב עצמו כ"רוצח השקט" של החברה הישראלית. בסקר קודם שערך המרכז לקידום ההגינות, קבעו 76% מהציבור כי חוסר ההגינות מהווה סכנה של ממש ללכידות של החברה הישראלית. רבים חשים, בהיתקלם בחוסר הגינות, כעס ותסכול הפוגעים באמון בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין הרשויות, ומחלישים בזאת גם את החוסן החברתי שלנו.


החדשות הטובות הן כי התרופה למחלת חוסר ההגינות ידועה ונמצאת בהישג ידם של כל אחד ואחת. המרכז לקידום ההגינות בישראל פועל לעודד ולגרום לציבור לרפא את עצמו ממחלה זו תוך הפנמה שהתנהגות הוגנת אינה רק ערך ראוי ונעלה, אלא גם האינטרס האמיתי של כל אחד מאיתנו והתנאי להישרדותנו כחברה.


המרכז לקידום ההגינותבישראל הוקם על-ידי טובי המומחים בתחומי ההתנהגות האנושית, במטרה למצב את ההגינות – התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות ומבלי לנצל חולשות או מצוקות– כנורמה מנחה להתנהלות במרחב הציבורי בישראל, ופועל לשם כך במגוון ערוצים מול הציבור הרחב ומול גופים ורשויות.

13 צפיות0 תגובות
bottom of page